Újra összehívták a sportág edzőit. Az MVLSZ hétfői konferenciáján most nem elsősorban szakmai kérdésekről volt szó, hanem arról, hogy mennyire fontos megérteni egy edzőnek, hogy mi jár a tanítványa fejében, mit miért csinál. Részletek:
Madaras Norbert felhasználta az alkalmat arra, hogy néhány fontos információt közzétegyen a fórumon, amelyre több száz vízilabdaedző érkezett. Jelezte, hogy a sokéves gondos munkával elkészült, a sportág oktatásához használható videók regisztráció után elérhetővé válnak a szakemberek számára.
Sikerült továbbá lezárni egy régóta húzódó, meglehetősen kellemetlen ügyet. Az MVLSZ korábbi edzőképzési programját 147-en végezték el. Ezt a végzettséget azonban mind ez idáig senki nem ismerte el, mert nem volt akkreditálva (ennek a helyzetnek a létrejötte még a Kemény Dénes vezette MVLSZ-nek róható fel). Két évnyi munkával sikerült elérni, hogy mostanra megszületett a pozitív döntés: újabb tanulás, különbözeti vizsga nélkül mind a HM sportért felelős államtitkársága, mind az European Aquatics elismeri a képzés végén megszerzett diplomát.
A konferencia első érdemi fejezeteként egy nagyon érdekes előadás került a programba. Ismert, hogy az elmúlt időszakban a gyermekvédelem terén rengeteg anomália került nyilvánosságra. A kormányzati intézkedések részeként az Országgyűlés a sporttörvényt is módosította és az új előírás szerint minden, 18 éven aluliakkal (is) foglalkozó sportági szakembernek oktatásban kell részesülnie a gyermekeket fenyegető veszélyekről, a lelki és fizikai hatások felismeréséről, az ezzel kapcsolatos kötelezettségekről. (Ennek megszervezése elvileg a klubok, egyesületek feladata, amit a szövetség most magára vállalt és az évenkénti kötelező “ismétlés” formájának kialakítását is tervezi.) A fórumon Szarvák Mónika, a Belügyminisztérium illetékes államtitkárságának képviseletében adott részletes tájékoztatást.
A szakember hosszan sorolta azokat a gyanújeleket, amelyekre érzékenyeknek kell lenniük a gyerekekkel, kamaszokkal foglalkozó edzőknek. Ezeket fel kell ismerni és ma már többféle módon lehet jelezni, hogy esetleg probléma van az adott gyermek életében. Rendkívül fontos információként hangzott el, hogy amennyiben nem gyanúról van szó, hanem súlyos bántalmazás jelei nyilvánvalók, a sportszakembereknek nemcsak lehetőség, hanem kötelezettség a bejelentés. 2014 szeptembere óta büntetőjogi felelősség is van. Amennyiben nem jelentik a tudomásukra jutott súlyos abúzust és később kiderül, hogy tudtak róla, annak kétéves elzárás lehet a következménye. Szarvák Mónika részletes tájékoztatást adott a bejelentések lehetséges módjairól is, ezek megtekinthetők az előadás videófelvételében.
A fórumon jelenlévő edzők, sportszakemberek a konferencia végeztével írásos tanúsítványt vehettek át arról, hogy tájékoztatást kaptak ebben a fontos témakörben.
Szarvák Mónika előadása:
Topál József előadása gondolatébresztést szolgált. A magatartáskutató a kognitív, fejben eldőlő dolgok biológiai környezetét vázolta fel. Ennek alapvető lényege az, hogy a gondolkodásunkat, viselkedésünket kettős vezérlés határozza meg, befolyásolja. Csak az egyik az a “változat”, amikor a helyzet tudatos feldolgozása történik, kontrollált figyelem mellett (ehhez megfelelő munkamemória-kapacitásra van szükség). Más esetekben automatikus feldolgozás, vezénylés szabályozza a cselekedetünket. Automatikus, ösztönös, készségszinten végrehajtott tevékenységről van szó. Az idegrendszernek ez a kétféle működése egymástól független ugyan, de hatással van egymásra. Összhangjuk rendkívül fontos a hétköznapi életben dinamikus váltogatásuk pedig a sportban különösen. Ezt a működést, az összhang elmaradásának következményeit boncolgatta az előadó. Meglehet, ezt az 56 perces előadást többször is meg kell hallgatni (egy-egy pontjánál megállva, elgondolkodva), de nagyon hasznos tartalmat ismerhet meg minden edző, aki meg szeretné érteni játékosai tevékenységének mozgatórugóit.
Steigervald Krisztián generációkutató egyszer már tartott egy érdekfeszítő előadást a szövetség konferenciáján. Már akkor valószínűleg sok edző mélyen elgondolkodott: jó módszerekkel közelít-e fiatal tanítványaihoz. A szakember most is tisztán, érthetően, logikusan, történeti megközelítéssel vázolta, hogy a különböző korú és más korosztályhoz tartozó fiatalok mennyire eltérő készségekkel, képességekkel, érdeklődési körrel élnek. Mindez pedig közvetlen hatással van mindenre, ami őket érinti, természetesen a sportolás, ezen belül a vízilabdázás iránti elkötelezettségükre is.
Az úgynevezett “telefonalapú gyermekkor” jellegzetességei ma már általánosak – ezt talán nem is kell részletezni. Az előadó axiómaszerűen jelezte három szóval, három “meg”-gel, hogy mit tehetnek az idősebbek az új helyzethez való alkalmazkodás érdekében: megismerés, megértés és megbékélés.
Először meg kell érteni, hogy e korosztályok tagjainak teljesen más a kommunikációs eszköztáruk, az információbefogadó készletük és ha ezzel az edzők megbékélnek, akkor tudnak alkalmazkodni, tenni valamit a kitűzött célok elérése érdekében.
Elmegy a srác az edzésre, megkapja a feladatot.
“Mi lesz az első gondolata? Hogy miért? Hogy mondd meg, hogy miért? 30×200? Ez nekem most miért jó? Miért csináljam meg? Amíg nem érti meg a feladatot, amíg nem kerül el hozzá, amíg nem magyarázod meg, akár egyenként, mindenkivel, hogy ezt miért kell csinálnia, miért szükséges az ő személyes fejlődéséhez, addig, nem fog tudni kapcsolódni, és nem vesz részt aktívan a programban. Ezért sajnos bármennyire is azt gondoljuk, hogy a jövőben nagyon erőteljesen oda kell figyelni a szakmai hátterünkre…., az a legfontosabb üzenet, hogy nem a szakmai hátteretek fog titeket kiemelni az edzők köréből, hanem az úgynevezett humán képességek. A jövő a humán képességek felé megy. Ezért azt gondolom, hogy az edzők képzésében és magában az edzői munkában is a legfontosabb szakmai képesség az önismeret lesz.
Mi a te személyes erősséged? Mire tudsz támaszkodni? Mert akkor leszel hiteles vezető, akkor leszel hiteles edző, a hitelességed a humán képességeidben jelenik meg.”
A régi stílus, kapcsolattartási módszer ma már alkalmatlan Steigervald Krisztián szerint, a feladat most csak az alkalmazkodás lehet a megváltozott helyzethez.
“Mert ha nem alkalmazkodtok, akkor abba ti fogtok belerokkanni, és nem a jövő generációja. Mert ők azok, akik viszont egyre többen vannak, mi meg ugye megyünk ki a társadalomból, mert nem azt az értékrendet képviseljük” – mondta az előadó, aki a legutóbbi “vízilabdás szereplése” óta nagyobb figyelmet szentel ennek a sportágnak, mint korábban, s ez kutatómunkájában is tükröződik. Két ismert edző munkáját is megfigyelte a foglalkozásokon, kifejezetten a tréner viselkedését, magatartását, eszköztárát figyelve és a programok után az illetőkkel megosztotta tapasztalatait. Mindemellett kisebb kutatást is végzett a szülők körében, összegyűjtötte, rendszerezte az észrevételeket, kifogásokat. Azt szűrte le a tapasztalatokból, hogy bár nagyon “macerás”, az edzőnek elemi érdeke, hogy különféle gesztusokkal, akár személyre szabott rendszeres tájékoztatással szövetségesévé tegye a szülőt.
Az előadásban konkrét, az edzők által közvetlenül használható módszerek is elhangzottak a játékosokkal való kapcsolattartás témakörében. Például nyomatékosan javasolja a kutató, hogy az edző a mérkőzések előtti időszakban tiltsa el a “telefonhasználattól” (nyilván az internet, a közösségi média figyelemelvonó hatása miatt) a fiatal vízilabdázókat. Mérések igazolják ugyanis, hogy ez a tevékenység károsan hat a meccsen nyújtott teljesítményre…
Steigervald Krisztián előadása: