FACEBOOK

Az utánpótlásnevelésről tanácskoztak

Az utánpótlásnevelésről tanácskoztak
hozzászólás, 2011.03.29.

Kell-e élni a dicséret eszközével a gyerekek képzése során? Hogyan lehet ébren tartani a motivációt abban a korosztályban, amelynek tagjai tétmeccseket még nem játszhatnak? Megoldható-e gyerekkorban az egyéni képzés - ilyen kérdések adtak témát az ország minden részéből összesereglett utánpótlás-szakemberek számára hétfőn, a szövetség székházában rendezett értekezleten.

A megbeszélést Kemény Ferenc utánpótlásigazgató hívta össze, aki a vlv érdeklődésére elmondta, hogy évente 8-9 alkalommal rendez ilyen értekezletet az utánpótlás bizottság, s ezek nagyon hasznosak az utánpótlásnevelésben dolgozó szakemberek számára.

Elsőként Kemény Dénes szövetségi kapitány szólt az edző kollégákhoz. Elmondta, mennyire fontos lenne már fiatalabb korosztályban egyéni képzéssel megalapozni a legtehetségesebbek tudását, hogy ne később, esetleg felnőtt korban kelljen technikai alapdolgokkal foglalkozni. "Ti csináljátok a magyar pólót!" - mondta kollégáinak, hozzátéve: tudja, hogy mennyi probléma nehezíti a munkát a hétköznapokban, hogy kevés a vízfelület, hogy a nagy létszámú csoportokban mindenki tagdíjat fizet, így joggal várja el az odafigyelést, a törődést, hogy a klubok már a korosztályos csapatoktól eredményt várnak. Ennek ellenére azt kérte: találják meg a módját annak, hogy a tálentumok egyéni képzést is kapjanak, időben lehessen cizellálni a tudásukat, kibontakoztatni a bennük rejlő átlagon felüli tehetséget. Mert fontos a csapateredmény, de talán még fontosabb, hogy egy-két játékos feljebb kerülhessen, akár a felnőttek közé és ott meg is ragadjon. Ebből tud aztán a magyar válogatott is profitálni.

Előadást tartott a szakembereknek Szedlmayer Ildikó, az UVSE edzője, előkészítőcsoport-vezető. A Fecsó bácsi által rendkívül értékesnek nevezett, sok fontos részletet tartalmazó előadásban az edzőnő személyes élményei alapján hívta fel a kollégák figyelmét sok olyan jellegzetességre, amely a gyerekek korosztályában megfigyelhető, s számos javaslatot tett adott konkrét problémák megoldási módjára.

Az előadás írásos változata itt olvasható.

Szedlmayer Ildikó kiosztott az edzőknek több demonstrációs anyagot, CD-t és DVD-t, amelyek vízi és szárazföldi gyakorlatokat, gyakorlatsorozatokat tartalmaznak. Többek között: Thera-Band szalagos vállizom erősítő gyakorlatsort, amiket a női válogatott gyógytornászától, Moldvai Ildikótól tanult; egy 45 perces nyújtó-lazító gyakorlatsorozatot; Vindisch Ferenc 150 vízilabdás gyakorlatát; Faragó Tamás Amerikában készített szakmai anyagát; és egy híres amerikai szakember, Brian Tracy "A teljesítmény lélektana" című hangoskönyvét.

A tervek szerint a jövőben további hasonló szakanyagokat kapnak az utánpótlásképzéssel foglalkozó edzők, s a vlv is tervezi, hogy ezeknek az anyagoknak egy részét bemutatja a vízilabda iránt érdeklődő szélesebb közvéleménynek.

Szedlmayer Ildikó a vlv-nek elmondta, hogy életében először tartott előadást.

- Azt hiszem, jól sikerült, úgy tűnt számomra, hogy le tudom kötni az edzőket, odafigyeltek. Ez nekem már nagy szó. Fecsó bácsi teljesen rám bízta, hogy mit mondjak el, egyet kért, hogy a lábtempóról mindenképpen beszéljek. Jómagam uszodában nőttem fel, végeztem TF-et és gyógytestnevelést, és az előadásom lényege szerintem az volt, hogy egy előkészítő csoport vezetőjeként egész más szemmel látom az utánpótlásnevelést, mint azok az edzők, akik a versenysportban dolgoznak, csapatokat visznek. Kicsit anyaként (hiszen a gyerekem is sportol), gyógytestnevelőként, az egészség szempontjából, úszóoktatóként. Kezdeményeztem, hogy gyűjtsünk össze egy olyan szakmai anyagot, ami mindannyiunk számára hasznosítható. Fecsó bácsi korábban kérte, hogy dolgozzak ki egy nyújtó-lazító gyakorlatsort, ezt elkészítettem fotókkal, magyarázatokkal, ez volt az első elem, majd következett a váll prevenciója, védelme Moldvai Ildikó tanfolyama alapján, amire a saját pénzemen iratkoztam be, mert érdekelt, amit ott elsajátíthattam. Egy másik demonstrációs anyagban azt összegeztem, hogy mit célszerű fejleszteni 10 éves korban, majd azt követően, 18 éves korig. Ezekben az előkészítő csoportokban szerzett tapasztalataimat osztottam meg. Vindisch Feri profi anyaga is a "csomag" része, miként Brian Tracy munkája is - úgy gondolom, hogy el vagyunk maradva a teljesítmény lélektanának területén, abban, hogy miként kell lelkileg és testileg is felkészíteni a gyerekeket a megpróbáltatásokra, terhelésekre. Egy dvd-n a dán kézilabdázók által készített szakmai anyag látható, rövid kis filmfelvételek, mozgáskoordináció-fejlesztés, kapusgyakorlatok, gyorsaságfejlesztés, labdás ügyességi gyakorlatok, ezek abszolút átvehetők és amikor kevés a vízfelület, akkor nagyon jól lehetne hasznosítani őket.

Az előadás után már a helyszínen többen odamentek Szedlmayer Ildikóhoz, felvetve egy-egy további problémát, például azt, hogy miként lehetne motivációt teremteni azon gyerekek számára, akik még csak edzenek, de még évekig nélkülözik a meccskörülmények izgalmát.

A tanácskozás végén a fórum részvevői a nyári edzőtáborok részleteit egyeztették.